WIDE Paper-List in 2010 大規模ネットワークトポロジーのための高速グラフ描画ツールセットの実装 wide-paper-nerdbox-freaks-hazeyama-ia201008-00.txt WIDE Project: http://www.wide.ad.jp/ If you have any comments on WIDE documents, please contact to board@wide.ad.jp. Title: ネットワークエミュレーションテストベッドを用いた実 OSPF トポロジ模倣システム Author(s): 櫨山 寛章, 藤原 礼征 Date: 2010-11-29 url: x-wide-wgnames: Nerdbox Freaks, Deep Space One keywords: Network Experiment, Testbed Users, Visualization references: summary_ja: | インターネットなど大規模なネットワークトポロジーのグラフ描画において、ノード数やリンク数の多さに起因する計算量の多さから、リアルタイムな構成変更に追随する高速な描画が一般的に困難である。本稿では、大規模ネットワークエミュレーション実験の可視化のために開発した、3 万ノード以上の大規模ネットワークトポロジーのための高速グラフ描画ツールセットの実装に関して報告する。本稿で報告する高速グラフ描画ツールセットでは、マルチスレッド、並列計算、GPU を用いてグラフ描画の高速化を実施している。また、グラフ計算に用いている力指向アルゴリズムを改良し計算量の低減を図り、グラフ描画の高速化を実現している。 summary: | Generally, it is difficult to draw a graph of large scale network such as the Internet according to the change of the network topologies in real-time, not only due to the overhead on calculation of node positions, but also due to the overhead on drawing refreshed objects. Both overheads are well affected from the number of nodes (vertexes) and links (edges) on a graph. In this paper, we report our graph drawing toolset for large scale network topologies more than 30,000 nodes, which is developed for the visualization on a large scale network emulation experiments. Our graph drawing toolset achieves rapid online graph drawing by multi-threading, multi-processing, and / or GPU. Our online graph drawing method is also based on an improved force-directed algorithm to decrease order of calculations. misc: % - 査読なしのコンファレンス・ワークショップ等 @inproceedings{Hazeyama:IA201008, author = {櫨山寛章 and 藤原礼征}, title = {大規模ネットワークトポロジーのための高速グラフ描画ツールセットの実装}, booktitle = {電子情報通信学会技術研究報告書, IA2010-26}, pages = {55--60}, month = {8月}, year = {2010年}, volume = {110}, number = {170} }